Parijs!! - Reisverslag uit Rouen, Frankrijk van suusjeinfrance - WaarBenJij.nu Parijs!! - Reisverslag uit Rouen, Frankrijk van suusjeinfrance - WaarBenJij.nu

Parijs!!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg

17 Januari 2005 | Frankrijk, Rouen

Hoi Allemaal,

Een nieuwe update vanuit een nogal warm Rouen. Afgelopen vrijdag is Jeannine bij mij komen eten. Zij woonde in Argentinie nog thuis en wist niet zo goed hoe ze moest koken. De afgelopen twee weken had ze dan ook alleen maar sandwiches op \'s avonds :) Ik had beloofd een keer voor haar te koken, zodat we gezellig samen iets goeds konden eten. Dat werd erg leuk en om een uurtje of half tien ging ze naar huis. De volgende dag zouden we namelijk naar Parijs gaan. Jeanine zou met Cecile (het franse meisje) gaan, maar ze vroeg of ik ook mee wilde. Eigenlijk had ik niet zo\'n zin, maar toen bedacht ik me want het bleek dat een treinkaartje goedkoper kon zijn dan ik dacht en een hele dag op je kamer zitten is ook niet zo spannend. Op het laatste moment wilden Ryan en Matthew ook mee, en vervolgens zei Cecile weer af omdat het niet ging lukken.

Op zaterdagochtend om kwart over acht stonden we dus op het station om de trein naar Parijs te pakken en rond tien uur kwamen we aan. De rest koos mij democratisch als reisleider omdat ze zelf nog nooit in Parijs waren geweest (en ik wel één keer). We gingen eerst naar de Sacre Couer. Omdat ik niet precies wist welke van de drie metrostations de beste uitgang was koos ik maar voor de eerste. Toen we boven de grond kwamen bleek dat we midden in de Franse rose Buurt stonden of zo; het was iig de straat waaraan ook de Moulin Rouge zit, en verder waren er heel veel sexshops en van die dansclubs. Lekker gepland dus. Maar goed, daarvandaan vonden we rap de Sacre Couer en die was, net als de vorige keer, ontzettend indrukwekkend. Na deze kerk bekeken te hebben zijn we nog langs alle portretschilders gelopen om daarna op zoek te gaan naar een metrostation om naar de Notre Dame te gaan.

De kaart klopte niet helemaal dus we liepen helemaal door de afrikaanse buurt te struinen totdat ik aan iemand had gevraagd waar we heen moesten. Het bleek dat we vlak in de buurt waren (zoals meestal met dat soort dingen) en toen hadden we de metro dus snel gevonden. De rest vond ook dat de kaart erg onduidelijk was dus aan mijn reisleider kwaliteiten werd niet meer getwijfeld ;) Afijn, een metrorit later kwamen we aan bij de Notre Dame. Ook heel mooi, maar persoon-lijk vind ik hem minder indrukwekkend dan de Sacre Couer. Na de Notre Dame zijn we op zoek gegaan naar iets te eten. We kwamen terecht in een restaurant waar je voor 10 euro kon eten. Ik had een uiensoep, pepersteak en (hoe kan het ook anders) chocolademousse. Toen we af moesten rekenen begrepen we wel waarom het menu zo goedkoop was; het glaasje cola dat ik had genomen kostte 4 euro!! Maar goed, dan was nog betaalbaar en lekker.

Vervolgens ging de trip verder naar het Louvre, en vandaar naar het museum d\'Orsay. Jeannine wilde daar graag heen, en de rest vond dat ook goed. Het was inderdaad heel erg leuk; veel bekende schilders als van Gogh, Degas en Monet. Er hing ook een heel groot schilderij. Van de gids die een groep leidde hoorde ik dat dat schilderij een tijd geleden gestolen was; het was simpelweg uit de lijst gesneden en in kleinere stukken doorverkocht. Het museum was echter in staat alle stukken te achterhalen; heeft ze aan elkaar geplakt en nu hangt het er weer.

Toen we uit het museum kwamen was het al donker en waren we erg moe van al het geloop en geslenter. We wilden nog naar de Eiffeltoren lopen maar aangezien we hem niet allemaal opwilden (ik wel, maar de anderen niet) besloten we de Champs D\'Elyssee maar op te lopen tot aan de Arc d\'Triomphe om daarvandaan de metro naar het station te pakken. Dat was ook allemaal heel leuk; het was erg druk op straat maar de Champs d\'Elyssee bij avond is toch wel erg indrukwekkend hoor. Toen we terug waren op het treinstation konden we nog precies de trein van half acht halen en toen waren we om negen uur thuis. Een leuke, maar wel slopende dag!

Zondag heb ik toen lang uitgeslapen en daarna zijn we naar Rouen gegaan om iets te eten. Het was alleen pas een uur dus bijna onmogelijk om iets te vinden dat al geopend was. Gelukkig vonden we uiteindelijk een italiaan die wel lekkere pizza\'s had. We hadden alleen geen van drieen (Jeannine, Kaisa en ik) trek in een hele pizza. Ik heb toen dus aan de ober gevraagd of het misschien mogelijk was met z\'n drien twee pizza\'s te nemen :) en dat kon. Beetje studentikoos, maar goed, wel lekker en betaalbaar...

Vanochtend heb ik voor het eerst Franse les gehad in groepsverband. Het was moeilijk, maar wel leerzaam. Omdat ik te vroeg was heb ik een tijdje met de docente zitten praten en zij raadde me aan om te proberen een baan te vinden in een Frans bedrijf. Ze dacht dat mijn frans daar al aardig goed genoeg voor was, en wilde me graag helpen bij het schrijven van open sollicitaties... Ik moet daar dus maar eens over na gaan denken want ik moest daar wel zo snel mogelijk mee beginnen volgens haar, ivm met andere studenten die zometeen een stageplek moeten gaan zoeken. Ik moet daar dus eens goed over nadenken de komende tijd...

Hmm, dat was het wel weer eventjes. Oh nee, nog iets. Een tijdje geleden verveelde ik me en heb ik een frans computerspelletje gekocht. Het heet settlers (van oorsprong engels uiteraard) en het gaat erom dat je een stam Vikingen, Maja\'s of Romeinen een leven laat opbouwen. Ze moeten dus bomen omhakken, huisjes bouwen en uiteindelijk een leger op poten zetten. Hardstikke leuk leek me, en goed voor mijn frans. Ik heb de instructies gelezen en de eerste demo\'s bekeken en toen was het tijd voor het echte spel. Alleen, ik blijf al gelijk hangen want ik snap dus niet hoe ik mijn mannetjes bijltjes, schopjes of houweeltjes kan geven om te beginnen met het bouwen van iets... Kent iemand dit spelletje en weet ie wat ik dan nu moet doen?

Ik moet trouwens zeggen dat dit het grootste probleem is waar ik tot nu toe in Rouen mee te maken heb gehad.... Lekker leventje dus wel!!

Groetjes, en tot snel!

Suus

  • 17 Januari 2005 - 15:13

    Frida:

    De kaart klopte niet helemaal!!!! Haha echt?!!

  • 17 Januari 2005 - 15:24

    Jan Den Boer:

    Settlers, dat ken ik wel. Dat wil zeggen Settlers 2. Settlers 3 heb ik ook, maar is veel lastiger te spelen. Volgens mij bestaat er inmiddels een Settlers 4. Dit alles in de Engelse versie. De vraag is nu dus: welke versie is de Franse die jij hebt?

    Groet,
    Jan

  • 18 Januari 2005 - 00:28

    Helma:

    wat een leven, zeg. Je zou er zo jaloers op worden.

    Maar .......... jij in Frankrij, saskia in Engeland dat is toch wel even wennen hoor, maar .... wel doen als je de kans krijgt.

  • 20 Januari 2005 - 22:10

    Ruud Jongerius:

    Het lijkt wel carnaval daar, feesten, uitjes en lekker eten. Volhouwe je leeft maar 1 x.

  • 21 Januari 2005 - 15:14

    Viv:

    Hi!! Jammer dat ik je niet meer ff heb kunnen zien voor je wegging. Klinkt goed daar..IK WIL OOK WEER WEG!! Het frans is dus wel begrijpelijker dan de italiaanse lessen in Messina?? Gelukkig maar!!! Weet je misschien kom ik je wel een keertje opzoeken..vind je dat leuk en heb je daar tijd voor denk je? Hoe lang blijf je daar ook weer?
    Tis echt erg..maar ik kan me haast niets herinneren wat ik de eerste 2 weken in nederland gedaan heb of gezegd..Hoop toch echt dat het van de acclimatisatie in nl was.. Dus al ik iets al een keer gevraagd of gezegd heb in die periode weet je waarom ik het herhaal!Genietse!!!!!

  • 22 Januari 2005 - 08:49

    Linda:

    leuk om zo veel leuke dingen van je te horen! Hoe lang blijf je eigenlijk in Frankrijk?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Rouen

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 124
Totaal aantal bezoekers 15513

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: